Aliterace znamená v češtině „náslovný rým“. Jedná se o stylistickou figuru, která se také používá jako zajímavý básnický prostředek.
Tato figura spočívá v tom, že se v daném textu opakovaně vyskytují slova, která začínají na stejnou hlásku (či skupinu hlásek). Může se to týkat všech slov v jednom verši nějaké básně, ale třeba i počátečních slov jednotlivých veršů (každý řádek básně začíná stejným písmenem). Aliterace se ale nepoužívá jen v poezii. Své uplatnění často nachází i v próze a používá se také v reklamních textech. Má totiž schopnost upoutat čtenářovu pozornost a také působí libozvučně (aliterací je třeba i název značky Coca Cola).
Příklady aliterace:
- Přece pozdravíš pana prezidenta, Pavle!
- Ten úzký úvoz k listopadu.
Ta přehláska pro přespolní cestu.
Ta jenom o tobě. O hladu.
Ta o činu a trestu.
(Pavel Šrut: Listopad)
Příkladem aliterace je pak také legendární povídka Vlasty Redla Hoří, v níž začínají všechna slova na písmeno H: